Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Peserta Didik Ditinjau Dari Gaya Kognitif Pada Pembelajaran Model Conceptual Understanding Procedures

Zulyana Zulyana, Farida Farida, Rizki Wahyu Yunian Putra, Ahmad Sodiq, Nur Hasanah Leni

Abstract


Problem-solving ability is a basic ability that must be possessed by students because in learning mathematics students are always faced with a problem and are required to solve it. This study was conducted to determine the effect of using the Conceptual Understanding Procedures(CUPs) model on mathematical problem-solving abilities in terms of cognitive styles. This research is a Quasy Experiment Design research using a posttest only control design. The research population includes all students of Class VIII of one of the junior high schools in Pesawaran Regency. The sample was determined using the cluster random sampling method and 60 students were selected as the research sample. Hypothesis testing was carried out using the two-way ANOVA test formula. This study gives the results: students who learn to use the CUPs model have better mathematical problem-solving abilities, the type of cognitive style of students (field-independent and field-dependent) affects students' mathematical problem-solving abilities, and there is no interaction between the use of the CUPs model. and the type of cognitive style on mathematical problem-solving abilities.


Keywords


CUPs, Cognitive Style, Mathematical Problemi Solving Ability.

Full Text:

PDF

References


Ayubi, I. I., Erwanudin, & Martin, B. (2018). PENGARUH PEMBELAJARAN BERBASIS MASALAH TERHADAP KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIS SISWA SMA. JPMI: Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 1(3), 355–360. https://doi.org/10.22460/jpmi.v1i3.355-360

Hidayat, W., & Sariningsih, R. (2018). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis dan Adversity Quotient Siswa SMP Melalui Pembelajaran Open Ended. JNPM, 2(1). https://doi.org/10.1016/S0962-8479(96)90008-8

Hikmah, N., Baidowi, B., & Kurniati, N. (2014). Penerapan Model Pembelajaran Conceptual Understanding Procedures (CUPs) Untuk Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas X SMA NEGERI 7 MATARAM. Jurnal Pijar Mipa, 9(2), 84–88. https://doi.org/10.29303/jpm.v9i2.50

Ismawati, F., Nugroho, S. E., & Dwijananti, P. (2014). Penerapan Model Pembelajaran Conceptual Understanding Procedures untuk Meningkatkan Curiosty dan Pemahaman Konsep Siswa. Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia, 10(1), 22–27. https://doi.org/10.15294/jpfi.v10i1.3047

Istiqomah, N., & Rahaju, E. B. (2014). Proses Berpikir Siswa Sekolah Menengah Pertama (SMP) dalam Menyelesaikan Soal Cerita Matematika berdasarkan Gaya Kognitif pada Materi Bangun Ruang Sisi Lengkung. Mathedunesa Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 3(2), 144–149.

Khairunnisa, D. E. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Conceptual Understanding Procedures (CUPs) Dengan Strategi Think Talk Write (TTW) Terehadap Kemampuan Pemahaman Dan Disposisi Matematis Siswa SMA. Skripsi FKIP UNPAS. http://repository.unpas.ac.id/29295/3/9 BAB II.pdf.

Lestari, I., Andinny, Y., & Mailiziar. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Situation Based Learning dan Kemandirian Belajar Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis. JNPM: Jurnal Nasional Pendidikan Matematika, 3(1), 95–108.

Mahfiroh, N., Mustangin, & Wulandari, T. C. (2021). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Ditinjau dari Gaya Kognitif. LAPLACE: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 63–74.

Nurhasanah, D. S., & Luritawaty, I. P. (2021). Model Pembelajaran REACT Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis. PLUSMINUS : Jurnal Pendidikan MatematikaLUSMINUS : Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 71–82.

Prastiwi, I., Soedjoko, E., & Mulyono. (2014). Efektivitas Pembelajaran Conceptual Understanding Procedures Untuk Meningkatkan Kemampuan Siswa Pada Aspek Koneksi Matematika. Jurnal Kreano: Jurusan Matematika FMIPA UNNES, 5(1).

Putri, D. A. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Conceptual Understanding Procedures (CUPs) Berbantuan Modul Desain Didaktis Terhadap Peningkatan Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Peserta Didik Kelas VIII SMP Negeri 7 Kotabumi. Skripsi UIN Raden Intan Lampung.

Rambe, A. Y. F., & Afri, L. D. (2020). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Materi Barisan dan Deret. AXIOM: Jurnal Pendidikan Dan Matematika, 09(2), 175–187.

Riyana, M., Farida, & Dewi, N. R. (2021). ANALISIS KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH : DAMPAK PEMBELAJARAN INSIDE OUTSIDE CIRCLE ( IOC ) DENGAN PENDEKATAN METAPHORICAL THINKING. MAJU, 8(1), 27–37.

Salsabila, F. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Conceptual Understanding Procedures (CUPs) Berbantuan Media Handout Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Ditinjau Dari Gaya Belajar Di SMK N 3 PEKALONGAN. Delta: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 7(1), 37. https://doi.org/10.31941/delta.v7i1.922

Sari, F. Y., Supriadi, N., & Putra, R. W. Y. (2022). Model Pembelajaran CUPs Berbantuan Media Handout : Dampak terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis ditinjau dari Gaya Kognitif Mosharafa : Jurnal Pendidikan Matematika Model pembelajaran CUPs didesain secara khusus untuk meningkatkan Mosharafa : Jurn. Mosharafa : Jurnal Pendidikan Matematika, 11, 95–106.

Siwi, N. I., & Haerudin. (2019). Kemampuan Pemecahan Masalah Ditinjau Dari Self Effcacy. Prosiding Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika, 836–841.

Suryanti, N. (2014). Pengaruh Gaya Kognitif Terhadap Hasil Belajar Akuntansi Keuangan Menengah 1. JINAH: Jurnal Ilmiah Akuntansi Dan Humanika, 4(1), 1393–1406.

Wijaya, A. P. (2020). Gaya Kognitif Field Dependent Dan Tingkat Pemahaman Konsep Matematis Antara Pembelajaran Langsung Dan STAD. Jurnal Derivat: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 3(2), 1–16. https://doi.org/10.31316/j.derivat.v3i2.713

Yanti, F. N., Farida, & Sugiharta, I. (2019). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis : Dampak Blended Learning Menggunakan Edmodo. Desimal: Jurnal Matematika, 2(2), 173–180.

Zakiyah, S., Hidayat, W., & Setiawan, W. (2019). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah dan Respon Peralihan Matematik dari SMP ke SMA pada Materi SPLTV. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(2).


Refbacks

  • There are currently no refbacks.