Analisis Representasi Matematis Melalui Pembelajaran Diskursus Multy Reprecentacy (Dmr) Berbantu Adobe Flash

Lilis Ariska, Mujib Mujib, Rizki Wahyu Yunian Putra, Mardiyah Mardiyah

Abstract


This study aims to see the effect of applying the Multi-Representation Discourse model with the aid of Adobe Flash on the mathematical representation ability. The research method used is quasi experimental. The independent variable of this study is the Multi-Representation Discourse learning model assisted by Adobe Flash, while the dependent variable is the ability to represent. Class VIII students of SMP Negeri 32 Bandar Lampung as the research population and two classes were selected to be the research sample as the experimental and control classes. Data collection was obtained through the representation ability test, and analyzed through hypothesis testing. The results of the analysis and calculations concluded that there was an effect of the application of the Multi-Representation Discourse model with the help of Adobe Flash on the mathematical representation ability.


Keywords


Multi-Representation Discourse, Adobe Flash, and Mathematical Representation

References


Agustiana, E., Putra, F. G., & Farida. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Auditory, Intellectually, Repetition (AIR) Dengan Pendekatan Lesson Study Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Peserta Didik. Desimal: Jurnal Matematika, 1(1), 1-6.

Amin, M. (2016). Pengaruh Mind Map dan Gaya Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa. Tadris: Jurnal Keguruan dan Ilmu Tarbiyah, 1(1).

Handining, W., Sujadi, I., & Riyadi. (2016). Representai Matematis Peserta didik Dalam Menyelesaikan Masalah Matematika Pada Materi Aritmatika Sosial Dan Perbandingan Ditinjau Dari Gaya Kognitif Peserta didik Kelas VII SMP Negeri 15 Surakarta Tahun 2014/2015. Jurnal Elektronik Pembelajaran Matematika, 4(8), 781-791.

Herman, T., Artinah, T., & Usdiyana, D. (2017). The Effect of Multirepresentation Discourse Learning on Students Problem Solving Ability. Jurnal Pengajaran MIPA, 22(1).

Makhmudah, S. (2018). Hakikat Ilmu Pengetahuan dalam Perspektif Modern dan Islam. Jurnal Al-Murabbi, 4(2), 202-217.

Masykur, R., Nofrizal, & Syazali, M. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Dengan Macromedia Flash. Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(2), 177-86.

Mulyono, Y. (2018). Improving Creativity of the Future Physics Teachers Through General Biology Learning Based on CTL with Experimental Method. Indonesian Journal of Science and Education, 2(1), 1-7.

Nurdin, M. (2017). Pengaruh Metode Discovery Learning untuk Meningkatkan Representasi Matematis dan Percaya Diri Peserta didik. Jurnal Pendidikan UNIGA, 10(1), 9-22.

Putra, R. W. Y. (2017). Analisis Proses Berpikir Kreatif Dalam Memecahkan Masalah Matematika Ditinjau Dari Tipe Kepribadian Guardian Dan Idealis. Nabla Dewantara: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 52-64.

______ (2016). Pembelajaran Matematika Dengan Metode Accelerated Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Penalaran Adaptif. Al-Jabar : Jurnal Pendidikan Matematika, 7(2), 211-220.

Rostika, D., & Junita, H. (2017). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa SD Dalam Pembelajaran Matematika dengan Model Diskursus Multy Representation (DMR). EduHumaniora: Jurnal Pendidikan Dasar Kampus Cibiru, 9(1), 35-46.

Sarniah, S., Anwar, C., & Putra, R. W Y. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Auditory Intellectually Repetition Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis. Journal of Medives : Jounal Of Mathematics Education IKIP Veteran Semarang, 3(1), 87-96.

Suryani, N., Setiawan, A., & Putria, A. (2018). Media Pembelajaran Inovatif dan Pengembangannya. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Tristiyanti, T & Ekasatya, A. A. (2017). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Diskursus Multi Representasi dan Reciprocal Learning. Jurnal Silogisme: Kajian Ilmu Matematika Dan Pembelajarannya, 1(2), 4–14.

Wahyuningsih, Jamaluddin, & Karnan. (2015). Penerapan Pembelajaran Biologi Berbasis Macromedia Flash Dan Implikasinya Terhadap Keterampilan Metakognitif Dan Penguasaan Konsep Peserta didik Kelas VIII SMPN 6 Mataram. Jurnal Pijar MIPA, 10(1), 41-46.

Yuliarti, Y. (2018). Kreativitas Mahasiswa dalam Mengembangkan Paragraf melalui Pembelajaran Bahasa Indonesia dengan Pendekatan PBL. Indonesian Journal of Learning Education and Counseling, 1(1), 42-46.

Yuliawati, F. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Adobe Flash CS3 Professional Dalam Pembelajaran IPA Berbasis Integrasi Islam- SAINS Di SD/MI Kelas 5. Jurnal Pendidikan Ke-SD-An, 3


Refbacks

  • There are currently no refbacks.